Ouders

Ouders

Docenten: betrek de ouders!

Blog

Ken je dat gevoel nog? Het gevoel dat je had als je ouders naar school gingen om met jouw mentor te praten? En jij mocht niet mee! Ik kon nooit slapen: ik bleef wakker tot

Organiseer meer ouderbetrokkenheid op school!

Blog

Naast docent ben ik ook ouder. Mijn oudste dochter is net 19 geworden, dus ik heb jarenlange ervaring met het onderwijs. De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs was niet alleen voor Nina

Uitbreiding lesbrief Eerste hulp bij … toets leren

Blog

Liet jij je vroeger overhoren? Ik wel. Ik vond het best gezellig; met mijn moeder en een kopje thee op de bank. De ene keer was ik beter voorbereid dan de andere. Ik ‘gebruikte’ de

Ouderbetrokkenheid: een overzicht

Blog

“Ouders willen dat school streng is, maar niet voor hun eigen kinderen” Een mooie kop van een bericht van de rijksoverheid afgelopen maandag. Als school moet je strenge regels hebben, maar als je die regels

Uitbreiding lesbrief Speeddate: kiezen met ouders!

Blog

Ik had helemaal niet zo’n zin in die verjaardag. Toch wilde ik aan het einde niet meer naar huis. Ik sprak daar namelijk iemand met een ongelooflijk interessante baan waarin ze moest samenwerken met gemeentes

Ouderbetrokkenheid: grote verschillen per school

Blog

Wat doet jouw school om de leerlingen te begeleiden om een juiste studiekeuze te maken? Hoe worden ze begeleid? En welke rol spelen de ouders? Betrekt jouw school hen voldoende bij de de keuzes van

Ouders: hoe ondersteun je je kinderen?

Blog

Natuurlijk ken ik het ook, als vader van drie dochters, die hele serie to-do’s in de agenda: van boodschappen doen tot naar de hockeytraining, van balletles via zwemles naar de ouderavond. En ook ik denk

Uitbreiding lesbrief Eerste hulp bij kiezen … met ouders!

Blog

Keuzes maak je de hele dag. Misschien ben je je daar niet eens bewust van! Maar wat jij vanmorgen op je brood had, heeft toch alles te maken met een keuze (tenzij je alleen nog

Uitbreiding lesbrief: knopen doorhakken

Blog

Keuzes maken, keuzestress … Echt iets van deze tijd, zo blijkt ook uit dit artikel van NU.nl. Wat trek ik aan? Ga ik eerst doen wat ik echt af moet hebben of ga ik eerst

8 tips voor een goede communicatie met ouders

Blog

Eerder deze week stuurden we een nieuwsbrief met gratis lesbrief voor ouders uit. Hierin geven ze elkaar tips om hun kinderen te ondersteunen bij hun schoolwerk. Handig om bijvoorbeeld bij een ouderavond te gebruiken. Maar

En nu de praktijk: 6 manieren waarop ouders de ouderkaarten ook echt gaan gebruiken

Blog

Het begin van het schooljaar is de periode van de kick-offs bij Tumult. We reizen het hele land door om het vaardighedenonderwijs op de kaart te zetten bij scholen die met ons materiaal (gaan) werken.

Uitbreiding lesbrief LOB Wie ben ik en wat kan ik? – thuisopdracht

Blog

Kiezen voor een vmbo-profiel of een vervolgopleiding doe je niet alleen. Op school wordt natuurlijk aandacht besteed aan deze keuze tijdens het LOB-onderwijs. Maar zo’n grote keuze maak je niet alleen op school. Het is

Vijf tips voor een ouderavond (met leerlingparticipatie)

Blog

Wat hebben ouderavonden en leerlingen met elkaar te maken? Nou … heel veel! Maar het is niet altijd makkelijk om op een ouderavond weer te geven wat er nou eigenlijk gebeurt in zo’n klas. Want:

Uitbreiding thuisopdracht De loopbaan van je ouders

Blog

Van huis uit heb ik nadrukkelijk meegekregen hoe belangrijk het is om een opleiding te doen. Daarnaast hebben mijn ouders me geleerd dat ik vooral iets moet doen wat ik leuk vind en me niet

Eerste hulp voor mentoren #3: hoe voer je een oudergesprek?

Blog

Wat moet je doen als mentor? Deze vraag beantwoordde ik in mijn eerste blog uit deze serie met een lange lijst aan taken. Eén van die taken was: oudergesprekken voeren. Vandaag ga ik dieper in

Betrek ouders met een thuisopdracht!

Digibordles

Betrek ouders bij je mentorles: dat heeft een groot positief effect op de ontwikkeling van jouw leerlingen! Hoe doe je dat? Door leerlingen een thuisopdracht mee te geven. Wie ben ik en wat kan ik?

Communiceren met ouders en verzorgers

Mentormodule

Effectieve communicatie met ouders en verzorgers is cruciaal voor het studiesucces en welzijn van leerlingen. Mentoren spelen een sleutelrol in het opbouwen van een constructieve samenwerking met ouders, waarbij transparantie, regelmatige communicatie en wederzijds begrip

Pesten – wat kun je doen als ouder?

Artikel

Dit artikel helpt ouders signalen van pesten te herkennen en geeft praktische tips voor het gesprek met hun kind.

Belonen – zo motiveer je je kind op een positieve manier

Artikel

Dit artikel laat ouders zien hoe beloningen kunnen helpen om pubers te motiveren voor taken waar ze weinig zin in hebben.

Huiswerk maken en toetsen leren – hoe kun je als ouder helpen?

Artikel

Dit artikel geeft ouders praktische handvatten om hun kind te ondersteunen bij huiswerk en toetsvoorbereiding, zonder de regie over te nemen.

Overhoren – zo help je je kind op de juiste manier

Artikel

Deze tekst helpt ouders om hun kind gericht te overhoren, afhankelijk van het type leerstof: kennis, toepassing of inzicht. Van woordjes tot samenvattingsvragen en rekenregels.

Kennismaken – samen vooruitkijken naar de brugklas (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht kijken leerling en ouder samen vooruit naar het nieuwe schooljaar. Ze bespreken hun verwachtingen over schoolvakken, veranderingen thuis en het verschil met de basisschool.

Samen leven – wat neem jij over van thuis? (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht vergelijken leerlingen hun gewoonten en waarden met die van twee belangrijke volwassenen in hun leven. Zo ontdekken ze welke gewoontes en opvattingen ze (bewust of onbewust) overnemen.

Zelfvertrouwen – samen afspraken maken over emoties (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht maken leerlingen samen met hun ouders afspraken over hoe ze omgaan met boosheid, blijdschap, angst en verdriet. Zo leren ze elkaars gevoelens beter begrijpen en weten ze wat de ander nodig heeft.
[tumult_advanced_search]