Ken je dat? Je staat voor de klas en iedereen kijkt je verwachtingsvol aan: ‘zeg jij het maar, jij bent de docent’. Met een ijsbreker zorg je dat die passieve houding gelijk aan de start
Iedere docent krijgt er een keer mee te maken: ongemotiveerde leerlingen. Of je nou lesgeeft aan leerlingen van het vmbo, het gymnasium, speciaal onderwijs of zelfs volwassenenonderwijs, iedereen heeft wel eens last van motivatieproblemen. Maar
Mijn dochtertje is nu ruim anderhalf. Een van de mooiste dingen vind ik hoe nieuwsgierig zij is naar de wereld om haar heen en hoe ik daarom zelf de wereld ook weer op een andere
Iedereen heeft wel eens problemen met zijn of haar motivatie. De vakantie is alweer een tijd geleden en de sleur zit er misschien weer goed in. Maar hoe verwacht jij dat je je leerlingen kunt
TED is een wereldwijd concept waarin sprekers worden uitgenodigd om in maximaal 18 minuten ‘de presentatie van hun leven’ te geven. Op donderdag 10 oktober vond in het Concertgebouw in Amsterdam het tweede TEDx education
Ok, stel je voor: je neemt ongeveer 70 pubers die al een heel weekend met elkaar in een soort jeugdherberg slapen. Je zet ze samen met een klein groepje volwassenen in een gymzaal. Nu is
Na 16 weken zwangerschapsverlof weer aan het werk gaan vind ik best spannend. Gelukkig voelt het kort na binnenkomst al alsof ik nooit ben weggeweest! Ik vind het fijn om weer een paar dagen per
Een paar weken geleden schreef mijn collega Hans een inspirerende blog. Hij werd hierbij geïnspireerd door de lezing van minister van onderwijs Jet Bussemaker over ‘vaardigheden voor de toekomst’. Over die vaardigheden een andere keer,
Motivatie. Er is al veel over geschreven. Onder andere door mijzelf in deze blog. Maar dat neemt niet weg dat het een onderwerp is dat mij mateloos blijft interesseren. Gelukkig verschijnen er ook steeds nieuwe
Gamification is een hot topic. Tijd om eens onder de loep te nemen wat het nou precies is. Moet je er iets mee in het onderwijs en zo ja hoe? In deze blog lees je
Denk eens terug aan een moment waarop je met iets bezig was waar je nog uren mee door kon gaan. Waar je niet te stoppen was en het gevoel had dat de wereld om je
Wat motiveert je om te werken? Geld, is waarschijnlijk een van de eerste antwoorden die mensen zouden geven. Maar dat is niet helemaal waar. In zijn boek Drive, schrijft Daniel Pink over de ‘radicale’ technieken
Als docent ben je zo veel meer dan ‘alleen’ iemand die probeert om leerlingen wat kennis bij te brengen. Je bent ook coach en iemand die regelmatig met de persoonlijke problemen van leerlingen te maken
Heb je vandaag onze nieuwsbrief al geopend? En gedacht: “He, een nieuwe stijl lesbrief!” Op het eerste gezicht ziet het er namelijk heel anders uit. Dit heeft te maken met het nieuwe lesmateriaal. Vorig jaar
Een tijdje geleden presenteerde ik samen met een collega een avond speciaal voor ouders. Het thema: het belang van de rol van ouders bij het aanleren van vaardigheden. De vaardigheden ‘huiswerk maken’ en ‘plannen’ kwamen
Hoewel veel leerlingen het waarschijnlijk nooit zullen toegeven, zijn velen van hen niet tegen het concept huiswerk. Alleen de manier waarop leerlingen thuis aan de slag moeten, wordt meestal niet als inspirerend, motiverend of nuttig
Afgelopen zomer was in het nieuws dat de Nederlandse scholier ongemotiveerd is. Het Nederlandse onderwijs bleek uit het onderzoek van OESO van hoge kwaliteit te zijn, maar weinig uitdaging zou ongemotiveerde leerlingen creëren. Of we
“Jullie mogen kiezen: of we doen komende weken de normale lessenreeks, of jullie mogen als klas zelf beslissen wat jullie komende weken gaan doen. Dat kost jullie meer werk, maar dat levert waarschijnlijk ook meer
De vakantie is voorbij, en nu is het weer tijd voor school. Hoe blijven je leerlingen tot het einde van het schooljaar gemotiveerd? Met een beloningenmuur! Op deze muur staan beloningen. Dit zijn dingen die
Het schooljaar is alweer even onderweg. Maar er liggen nog genoeg schoolweken voor je om iets te bereiken wat jij wil. Misschien is dat basgitaar leren spelen, een voldoende voor wiskunde halen of het rennen
In het kader van Wereld Daklozendag (10 oktober) hebben we een video gemaakt met Fabian Weergang, voormalig thuis- en dakloze. Hij vertelt over zijn ervaring als dakloze en hoe hij hieruit is gekomen, het perfecte
Wat voor beloningen kunnen leerlingen zichzelf geven als ze een taak afronden? Wat moeten ze eigenlijk allemaal doen? Met dit stappenplan bied je leerlingen de structuur om aan de slag te gaan met zichzelf motiveren.
Leerlingen onderzoeken waar hun motivatie vandaan komt en leren hoe ze zichzelf kunnen aanzetten tot actie bij vervelende taken. Ze bedenken beloningen, krijgen tips van klasgenoten en maken een persoonlijk motivatieplan. Zo leren ze omgaan
Wat heb je aan deze opdracht?Ken je dat? Je bent met een taak bezig en kunt nog uren doorgaan. Maar hoe kwam dat? En waarom heb je dit soms wel en soms niet? In deze