Booming business: managementboeken. Ook ik las de afgelopen jaren veel boeken met titels die refereren aan hoeveel succes ik wel niet zou kunnen behalen, hoe ik en mijn team nog beter gebruik zouden kunnen maken
Wekelijks kom ik op scholen om met mentoren en mentorenteams te werken. Nu is een kenmerk van een groep of een team dat er altijd een geheel eigen cultuur en normenpatroon ontstaat. Vaak is het
“Wat hebben Utrecht Centraal en de mentorles met elkaar gemeen?” Zo op het eerste gezicht vrij weinig. Bij de verdiepingskick-off ‘Planning en organisatie van het vaardighedenonderwijs’ starten we met deze vraag. Bij het plannen van
Vaardigheden staan niet los van (vak)inhoud, daar schreef ik al eerder over. Het is nuttig om onderdelen van een vaardigheid zoals plannen eerst even los te oefenen, maar niet te lang. Je moet er vervolgens
Uiteindelijk valt of staat goed vaardigheidsonderwijs naar mijn mening met een goede structuur; alle betrokkenen – leerlingen, ouders, docenten, mentoren en directie – weten precies wat er wordt bedoeld met (de aanpak van) vaardigheden als