Groepsvorming

Groepsvorming

Uitbreiding lesbrief Het jaar van…

Blog

Zo, het is 2014. Tijd om even terug te kijken op 2013 en alvast te dromen over 2014. Wat waren de belangrijkste momenten van afgelopen jaar? En wat zijn jouw plannen voor 2014? Leuk om

Uitbreiding lesbrief Christmas time!

Blog

Het Tumult Kerstspel met uitbreidingen 2.0 en 3.0 is op veel scholen bekend en al jaren enthousiast in gebruik tijdens de dagen voor de kerstvakantie. Tijd voor een nieuw kerstspel dus! Dit jaar geen uitbreidingsset

Uitbreiding kerstlesbrief Christmas time 2.0!

Blog

Inmiddels staan we er bijna om bekend: het Tumult kerstspel. Er zijn al een aantal versies geweest, met extra puntentellingen, nieuwe opdrachten, een heel nieuwe spelvorm… Dit jaar breiden we het kerstpel van vorig jaar

Uitbreiding lesbrief Met een goed gevoel de zomer in!

Blog

De laatste lesbrief van het jaar al weer! We hopen dat jullie genoten hebben van alle lesbrieven het afgelopen schooljaar. We willen jullie graag een werkvorm meegeven die past bij de laatste weken van het

Werkvormen #3: aandacht voor goede voornemens

Blog

Het einde van het jaar nadert. Het wordt dus weer eens tijd om na te gaan denken over goede voornemens! Het bedenken van goede voornemens vind ik iets gezelligs hebben: nadenken over het afgelopen jaar

Week Tegen Pesten: de Geheime Onderwijsmissie! (escaperoom)

Digibordles

ESCAPEROOM | Met deze geheime onderwijsmissie werk je aan een veilig en gezellig groepsgevoel. Kraak samen de code!

De Gouden Weken: ken je klasgenoten!

Digibordles

In deze Gouden-Weken-les leren de leerlingen hun klasgenoten beter kennen. De leerlingen vertellen waar zij blij van worden en komen erachter waar hun klasgenoten blij van worden. Start De leerlingen gaan ‘Over de streep’ als

Zilveren Weken: energized het nieuwe jaar in!

Digibordles

Een Tumult Actueel speciaal voor jou als mentor! De Zilveren Weken zijn weer aangebroken, een belangrijk moment in de groepsvorming van een klas. Maar wat houden die weken eigenlijk in? En hoe speel jij daarop

De Gouden Weken: wat is jouw mening?

Digibordles

In deze tweede De-Gouden-Weken-les uit de reeks van drie lessen, leren de leerlingen hun mening te geven.

De Gouden Weken: hoe lossen jullie dit op?

Digibordles

TIP: Zo werk je met onze interactieve PowerPoints in je les. In deze derde en laatste De-Gouden-Weken-les uit de reeks van drie lessen, bedenken de leerlingen manieren waarop zij een probleem kunnen oplossen.

Waar geloof jij in? – Jouw binnenwereld in beeld

Werkboekles

Leerlingen verkennen hun overtuigingen en brengen in kaart waar die vandaan komen. Ze leren hoe ouders, vrienden, media en omgeving invloed hebben op wat zij geloven.

Energizers – Voor een energieke start met jouw mentorklas!

Werkvorm

Deze energizers helpen mentoren om op een laagdrempelige, actieve manier te werken aan groepsvorming en sfeer. De werkvormen bevorderen onderlinge kennismaking, samenwerking en een veilige, fijne klasomgeving.

Kennismaken – wie zijn jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen spelenderwijs de namen van hun klasgenoten en maken ze op een ontspannen manier kennis met elkaar. Door groepsopdrachten en klassikale vragen leren ze meer over elkaars achtergrond, interesses en karakter.

Kennismaken – welke afspraken maak jij met je klas?

Werkboekles

In deze les maken leerlingen samen afspraken over hoe ze in de klas met elkaar omgaan. Ze stemmen klassikaal op de belangrijkste regels en denken na over wat te doen als iemand zich er niet

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen de namen van hun klasgenoten en ontdekken ze persoonlijke eigenschappen via een creatieve foto-opdracht. Door samenwerking en reflectie bouwen ze aan onderling begrip en een sterke groepsstart.

Kennismaken – Ontdek je nieuwe school (Plusopdracht)

Werkboekles

In deze plusopdracht verkennen leerlingen hun nieuwe schoolgebouw en verzamelen ze belangrijke informatie over praktische zaken. Zo leren ze zich sneller thuis te voelen op hun nieuwe school.

Samen leven – Bij welke groepen hoor jij?

Werkboekles

In deze les onderzoeken leerlingen bij welke groepen ze horen en welke rol ze daarbinnen vervullen. Ze denken na over wat deze groepen voor hen betekenen en in welke groep ze zich het meest zichzelf
[tumult_advanced_search]