Gesprekstechnieken

Gesprekstechnieken

Je leerlingen voorbereiden op de toekomst: tips voor het voeren van een LOB gesprek

Blog

Hoe bereid je je leerlingen voor op de toekomst? Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen niet uitvallen op het mbo of het hbo? Omdat leerlingen op het vmbo nog zo jong zijn is het

Eerste hulp voor mentoren #3: hoe voer je een oudergesprek?

Blog

Wat moet je doen als mentor? Deze vraag beantwoordde ik in mijn eerste blog uit deze serie met een lange lijst aan taken. Eén van die taken was: oudergesprekken voeren. Vandaag ga ik dieper in

Wij-zij-denken: in de Tweede Wereldoorlog en nu

Digibordles

In de Tweede Wereldoorlog bestond er nog geen sociale media. Mensen gebruikten toen andere manieren om anderen over te halen of zwart te maken. Wanneer wordt dat gevaarlijk? Gebeurt dat nu nog steeds? Kom erachter

Week tegen racisme: wat zijn jouw onderhuidse voorkeuren?

Digibordles

Iedereen heeft wel onderhuidse voorkeuren. Hoe zorg je ervoor dat je hier niet naar handelt? Je bespreekt het in deze les!

Week van de Mediawijsheid: hier niet!

Digibordles

Haatcomments, scam-berichten en bewerkte foto’s: de online wereld is niet altijd leuk. In deze les ontdek je wat ongewenst online gedrag is en wat jij daartegen kan doen. Start: the hate comment song De leerlingen

Bespreek kunst & cultuur in de klas!

Digibordles

Kunst en cultuur zit overal, en vertelt vaak een verhaal. Deze verhalen zijn er in verschillende soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan een schilderij, actiefilm of muzieknummer. Maar wat is dat verhaal precies? In deze

Hoe praat je respectvol met anderen?

Digibordles

Het maakt uit wát je zegt en hóé je dat zegt. In deze les leren de leerlingen hoe je respectvol praat met anderen. De gebruikte fragmenten in deze les zijn van KLIF. KLIF is een

De Gouden Weken: wat is jouw mening?

Digibordles

In deze tweede De-Gouden-Weken-les uit de reeks van drie lessen, leren de leerlingen hun mening te geven.

Prinsjesdag: hoe presenteer je?

Digibordles

In deze les leer je de leerlingen over presenteren. Eerst bekijken de leerlingen een stukje van de belangrijkste presentatie van het jaar: de troonrede. Daarna oefenen de leerlingen zelf met presenteren. Docenteninstructie: Open de PowerPoint.

Verantwoordelijkheden en taken van de mentor

Mentormodule

Deze module biedt inzicht in de rol van de mentor als coördinator van de eerstelijns leerlingbegeleiding en de bijbehorende verantwoordelijkheden. Mentoren leren hoe ze leerlingen begeleiden op het gebied van studievaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling en loopbaanoriëntatie,

Gespreksvoering

Mentormodule

Deze module helpt mentoren bij het voeren van effectieve gesprekken met leerlingen door middel van motiverende gespreksvoering en gesprekstechnieken. Mentoren leren hoe ze een open, empathische en oplossingsgerichte houding aannemen, waardoor ze leerlingen kunnen begeleiden

Pesten – wat kun je doen als ouder?

Artikel

Dit artikel helpt ouders signalen van pesten te herkennen en geeft praktische tips voor het gesprek met hun kind.

Samen leven – wat vind jij belangrijk?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over hun mening rond dagelijkse onderwerpen en morele keuzes. Ze ontdekken het verschil tussen normen en waarden, en leren luisteren naar elkaars standpunten.

Communiceren – hoe luister jij goed?

Werkboekles

In deze les oefenen leerlingen hoe ze kunnen laten zien dat ze goed luisteren. Ze ontdekken dat houding, oogcontact en aandacht net zo belangrijk zijn als horen wat er gezegd wordt.

Communiceren – hoe maak je duidelijk wat je bedoelt?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe hun houding invloed heeft op hoe hun woorden overkomen. Ze oefenen met het combineren van lichaamstaal en gesproken tekst om een duidelijke boodschap over te brengen.

Communiceren – hoe communiceer je online?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe emoji’s bijdragen aan duidelijkere online communicatie. Ze ontdekken welke betekenis emoji’s kunnen hebben en oefenen met het reageren op online berichten.

Communiceren – wat zegt je houding? (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht oefenen leerlingen met het herkennen en combineren van lichaamstaal en gesproken tekst. Ze ontdekken hoe houding en gezichtsuitdrukking invloed hebben op wat je zegt – of denkt te zeggen.

Communiceren – duidelijke afspraken thuis (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht maken leerlingen samen met hun ouders afspraken over hoe ze elkaar goed op de hoogte houden. Zo leren ze misverstanden voorkomen door duidelijker te communiceren.

Conflicten voorkomen en oplossen – hoe los je een ruzie op?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen wat voor type ruziemaker ze zijn en hoe ze het beste kunnen reageren bij een conflict. Ze leren dat ruzie soms mag, als je maar weet hoe je het goed

Meesterproeven SEV 1 vmbo-bkg

Werkboekles

De meesterproeven zijn praktijkopdrachten waarbij leerlingen in realistische situaties vaardigheden oefenen uit de mentorlessen. Ze werken aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, communicatie en het oplossen van conflicten.

Samen leven – Bekijk jij de situatie hetzelfde als jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen dat iedereen situaties anders kan interpreteren. Door in gesprek te gaan en open vragen te stellen, leren ze elkaars perspectieven beter begrijpen.

Samen leven – Extra opdrachten (Plusopdracht)

Werkboekles

In deze plusopdracht leren leerlingen hoe je respectvol met anderen omgaat wanneer je het oneens bent of een lastig dilemma hebt. Ze oefenen met het herkennen van verkeerde reacties en het bedenken van goede manieren

Communiceren – Hoe breng je een boodschap verbaal over?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen hoe ze hun boodschap duidelijk kunnen overbrengen in een gesprek en hoe ze beter kunnen begrijpen wat een ander bedoelt. Ze leren omgaan met ruis in communicatie en oefenen met

Communiceren – Hoe breng je een boodschap non-verbaal over?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen dat communicatie niet alleen via woorden verloopt, maar ook via houding, gezichtsuitdrukking, gebaren en oogcontact. Ze oefenen met het inzetten van non-verbale signalen om hun boodschap duidelijker en overtuigender over
[tumult_advanced_search]