Communicatie / communiceren

Communicatie / communiceren

De 5e survival skill: effectieve schriftelijke en mondelinge communicatie

Blog

Als je goed kunt presenteren, samenwerken, plannen etc., dan heb je daar je hele leven voordeel van. Als uitgever van lesmateriaal over vaardigheden, benadrukken we dat constant. Maar ja, dat is logisch natuurlijk! Eén van

21st century skill: communiceren

Blog

Tegenwoordig mailen we, of whats-appen we via mijn vaders telefoon. Maar voorheen was mijn moeder er echt een ster in: heel veel boodschappen en belangrijke dingen in één sms’je zetten. Zo veel afkortingen, ik begreep

De Gouden Weken: ken je klasgenoten!

Digibordles

In deze Gouden-Weken-les leren de leerlingen hun klasgenoten beter kennen. De leerlingen vertellen waar zij blij van worden en komen erachter waar hun klasgenoten blij van worden. Start De leerlingen gaan ‘Over de streep’ als

Bespreek kunst & cultuur in de klas!

Digibordles

Kunst en cultuur zit overal, en vertelt vaak een verhaal. Deze verhalen zijn er in verschillende soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan een schilderij, actiefilm of muzieknummer. Maar wat is dat verhaal precies? In deze

Hoe praat je respectvol met anderen?

Digibordles

Het maakt uit wát je zegt en hóé je dat zegt. In deze les leren de leerlingen hoe je respectvol praat met anderen. De gebruikte fragmenten in deze les zijn van KLIF. KLIF is een

Prinsjesdag: hoe presenteer je?

Digibordles

In deze les leer je de leerlingen over presenteren. Eerst bekijken de leerlingen een stukje van de belangrijkste presentatie van het jaar: de troonrede. Daarna oefenen de leerlingen zelf met presenteren. Docenteninstructie: Open de PowerPoint.

Communiceren met ouders en verzorgers

Mentormodule

Effectieve communicatie met ouders en verzorgers is cruciaal voor het studiesucces en welzijn van leerlingen. Mentoren spelen een sleutelrol in het opbouwen van een constructieve samenwerking met ouders, waarbij transparantie, regelmatige communicatie en wederzijds begrip

Jouw heldentoespraak – van droom naar daad

Werkboekles

Leerlingen schrijven en presenteren een persoonlijke heldentoespraak over een ideaal dat zij belangrijk vinden. Ze leren hoe krachtige woorden mensen kunnen raken en in beweging zetten.

Energizers – Voor een energieke start met jouw mentorklas!

Werkvorm

Deze energizers helpen mentoren om op een laagdrempelige, actieve manier te werken aan groepsvorming en sfeer. De werkvormen bevorderen onderlinge kennismaking, samenwerking en een veilige, fijne klasomgeving.

Kennismaken – wie zijn jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen spelenderwijs de namen van hun klasgenoten en maken ze op een ontspannen manier kennis met elkaar. Door groepsopdrachten en klassikale vragen leren ze meer over elkaars achtergrond, interesses en karakter.

Samen leven – wat is een goede vriend?

Werkboekles

In deze les denken leerlingen na over de betekenis van vriendschap en delen ze hun eigen ervaringen met een goede vriend of vriendin. Ze geven hun mening over stellingen, vullen een vriendenboekje in en maken

Samen leven – elkaars mening begrijpen (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht vullen leerlingen persoonlijke voorkeuren in en bedenken ze waarom een klasgenoot iets leuk zou kunnen vinden. Ze oefenen in het verplaatsen in de ander en bespreken of hun inschattingen kloppen.

Communiceren – hoe luister jij goed?

Werkboekles

In deze les oefenen leerlingen hoe ze kunnen laten zien dat ze goed luisteren. Ze ontdekken dat houding, oogcontact en aandacht net zo belangrijk zijn als horen wat er gezegd wordt.

Communiceren – hoe maak je duidelijk wat je bedoelt?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe hun houding invloed heeft op hoe hun woorden overkomen. Ze oefenen met het combineren van lichaamstaal en gesproken tekst om een duidelijke boodschap over te brengen.

Communiceren – hoe communiceer je online?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen hoe emoji’s bijdragen aan duidelijkere online communicatie. Ze ontdekken welke betekenis emoji’s kunnen hebben en oefenen met het reageren op online berichten.

Communiceren – wat zegt je houding? (plusopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht oefenen leerlingen met het herkennen en combineren van lichaamstaal en gesproken tekst. Ze ontdekken hoe houding en gezichtsuitdrukking invloed hebben op wat je zegt – of denkt te zeggen.

Communiceren – duidelijke afspraken thuis (thuisopdracht)

Werkboekles

In deze opdracht maken leerlingen samen met hun ouders afspraken over hoe ze elkaar goed op de hoogte houden. Zo leren ze misverstanden voorkomen door duidelijker te communiceren.

Conflicten voorkomen en oplossen – klopt alles wat jij denkt?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen dat hun eerste indrukken vaak niet kloppen en dat ze snel geneigd zijn tot vooroordelen. Ze leren het verschil tussen feiten en vooroordelen en reflecteren op hun eigen oordelen over

Meesterproeven SEV 1 vmbo-bkg

Werkboekles

De meesterproeven zijn praktijkopdrachten waarbij leerlingen in realistische situaties vaardigheden oefenen uit de mentorlessen. Ze werken aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen, communicatie en het oplossen van conflicten.

Kennismaken – Wie zitten er bij jou in de klas?

Werkboekles

In deze les leren leerlingen de namen van hun klasgenoten en ontdekken ze persoonlijke eigenschappen via een creatieve foto-opdracht. Door samenwerking en reflectie bouwen ze aan onderling begrip en een sterke groepsstart.

Kennismaken – Samen vooruitkijken naar de brugklas (Thuisopdracht)

Werkboekles

Deze thuisopdracht nodigt leerlingen en hun ouders/opvoeders uit om samen stil te staan bij de veranderingen die het voortgezet onderwijs met zich meebrengt. Door elkaar vragen te stellen leren ze elkaars verwachtingen en gevoelens beter

Samen leven – Wat zijn jouw normen en waarden?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen welke normen en waarden schuilgaan achter hun meningen. Ze maken een grappige uitspraak over iets wat zij belangrijk vinden en verspreiden die om anderen aan het denken te zetten.

Samen leven – Bekijk jij de situatie hetzelfde als jouw klasgenoten?

Werkboekles

In deze les ontdekken leerlingen dat iedereen situaties anders kan interpreteren. Door in gesprek te gaan en open vragen te stellen, leren ze elkaars perspectieven beter begrijpen.

Samen leven – Extra opdrachten (Thuisopdracht)

Werkboekles

In deze thuisopdracht gaan leerlingen in gesprek met hun ouders of opvoeders over het samenleven thuis. Ze ontdekken hoe ieder gezinslid denkt over regels, gewoontes en de sfeer in huis.
[tumult_advanced_search]