Hoewel ik inmiddels 58 ben, leer ik nog steeds. Misschien zelfs wel meer dan pakweg tien jaar geleden. Een van de dingen die ik onlangs ontdekte, is dat ik iets wat ik eerder wel kon,
Het klinkt simpel: gebruik video in je lessen. Maar als je er echt mee aan de slag wilt gaan, borrelen er toch nog behoorlijk wat vragen op. Hoe sluit de video aan bij de inhoud
Van jou als docent wordt een steeds meer coachende houding tegenover je leerlingen verwacht. Dat is qua organisatie niet altijd gemakkelijk. Daarom voor (reken)docenten een handreiking van Tumult. Je leerlingen maken een filmpje met daarin
Het Erfgooiers College in Huizen had een probleem: vmbo-t leerlingen scoorden in het derde jaar matig tijdens de toetsweken. Daar hebben ze er drie van en met name de laatste bleek een behoorlijke hobbel. Wat
Liet jij je vroeger overhoren? Ik wel. Ik vond het best gezellig; met mijn moeder en een kopje thee op de bank. De ene keer was ik beter voorbereid dan de andere. Ik ‘gebruikte’ de
“It is more fun to talk with someone who doesn’t use long, difficult words but rather short, easy words like “What about lunch?” A.A. Milne – Winnie-the-Pooh Eén van mijn favoriete boeken is The Tao
Herhalen, herhalen, herhalen. Elke keer weer met m’n hand op m’n boek en hup, stampen maar! Zo leerde ik mijn woordjes. Bespreek jij wel eens met je leerlingen hoe ze hun woordjes leren? Bij de
Mooi woord: mathetiek! Het betekent ‘de kunst van het leren’. Comenius onderscheidde dat van de didactiek; de ‘kunst van het onderwijzen’. Het belangrijkste verschil is dat didactiek uitgaat van de rol van de docent, terwijl
Oef… Toen ik examen deed was het zomer. Hoogzomer. Minstens 30 °C, stralende zon, blauwe lucht, heel veel spelende buurkinderen onder mijn raam. En ik? Ik zat in mijn korte broek achter mijn bureau. Tussen
Tijdens mijn stages op diverse basisscholen was samenwerken al een hot item. Iedereen had het over coöperatieve werkvormen. Ik had hele mappen vol met zulke werkvormen en gebruikte ze te pas en te onpas in
Mijn planningen waren werkelijk prachtig. Ik zou bijna zeggen: kunst. Enorme vellen papier vol kleuren, tekeningen en tekst. Ik deed er serieus een hele dag over om zo’n planning te maken. Daarna voelde ik me
Drie jaar geleden startte het Thorbecke Voortgezet Onderwijs in Nieuwerkerk aan de IJssel in de onderbouw met het profiel Regulier. Dit profiel biedt leerlingen 4 uur in de week vraaggerichte studiebegeleiding. Het is een groot
Hoe begint zoiets complex als je brein eigenlijk te ontstaan? Dat laat deze infographic mooi zien, samen met nog andere weetjes over de ontwikkeling van je hersenen. Ook het belang van herhalen om de verbinding
Als je goed kunt presenteren, samenwerken, plannen etc., dan heb je daar je hele leven voordeel van. Als uitgever van lesmateriaal over vaardigheden, benadrukken we dat constant. Maar ja, dat is logisch natuurlijk! Eén van
In mijn mailbox heb ik een mapje ‘interessant bij tijd over’. In dat mapje komen allemaal nieuwsbrieven, filmpjes en artikelen die ik interessant vind en graag nog wil lezen. Dat mapje wordt elke dag voller,
Bij Tumult houden we ons elke dag bezig met leren. Sommigen van ons zijn echte experts, zoals onze onderwijskundigen. Anderen komen uit een hele andere hoek, maar allemaal hebben we een passie voor leren. Voor
Elk vak vraagt een andere manier van leren. Wiskundesommen oefende ik vaak, voor biologie maakte ik schetsen van celmembranen en voor geschiedenis maakte ik een samenvatting. Maar wat bij geschiedenis helemaal goed hielp, was mijn
Dit is een gewetensvraag. Wat is het eerste wat jij denkt als je deze infographic leest? In mijn geval is het: ‘Wow, dit is heel herkenbaar!’. Bij Tumult zijn we trots op onze manier van
Als docent zul je het wel herkennen: leerlingen een hele les weten te boeien is een hele opgave. Ook voor leerlingen is het soms lastig hun presentatie zo vorm te geven dat hun klasgenoten ernaar
Woordjes leren, woordjes stampen, lange lijsten woorden leren… Voor sommigen is het een crime, voor anderen een manier om ‘effe een 10 binnen te tikken’. Ik had het geluk dat ik bij die laatste groep
In een eerdere blog had ik het over een digitale tool voor het maken van flitskaarten. Ik had het kort over de voordelen van digitale flitskaarten en op welke manier je ze kunt inzetten in
Een tijdje geleden schreef Arnoud al een prachtige blog over Educanon en hoe je deze tool inzet om je klas effectief te flippen. Er zijn meer tools die het mogelijk maken om video’s interactief te
Als ik ging leren voor een toets of tentamen, schreef ik met de hand pagina’s vol met samenvattingen. Had ik maar geweten dat ik ook mindmaps kon maken… Dat had me een hoop tijd bespaard!
Vorige week schreef ik over de voordelen van digitale mindmaps en wat je er mee kunt doen in de les. In deze blog leg ik in 5 korte stappen uit hoe je een online mindmap