Waarom doen we wat we doen? De onmisbare missie van jullie mentoraat
Een sterk mentoraat ontstaat niet vanzelf. Het vraagt visie, structuur én samenwerking. Daarom ontwikkelden we bij Tumult het model ‘Vier bouwstenen voor een sterk mentoraat’. Dit model helpt schoolleiders en mentorteams om richting te geven aan hun leerlingbegeleiding en de kwaliteit ervan te verhogen. De bouwstenen:
- Missie – waar staan we voor als mentorteam?
- Doelen – wat willen we dit jaar bereiken?
- Samenwerking – hoe zorgen we dat we het samen doen?
- Evaluatie & teamgeest – hoe blijven we scherp en gemotiveerd?
In deze blog gaan we dieper in op bouwsteen 1: de missie van het mentoraat.
Waarom een missie onmisbaar is
Waar een schip geen heldere bestemming heeft, is geen wind gunstig. Zo is het ook met een mentoraat zonder duidelijke missie. Het risico bestaat dat de begeleiding van leerlingen versnipperd raakt, inconsistent wordt, en dat leerlingen belangrijke vaardigheden en kennis in verschillende mate aangereikt krijgen.
Een heldere missie fungeert als het kompas voor het mentorteam. Het geeft antwoord op fundamentele vragen: Waarom zijn we er als mentoren? Wat zijn onze kernwaarden in de begeleiding van leerlingen? Wat willen we als team uitstralen en bereiken in de ontwikkeling van onze leerlingen, verder dan de lesstof alleen?
Een gedeelde missie zorgt voor:
- Richting en focus: Het helpt het team prioriteiten te stellen en gezamenlijke doelen te formuleren.
- Inspiratie en motivatie: Een duidelijke “waarom” verbindt teamleden en geeft energie voor hun belangrijke taak.
- Consistentie in handelen: Het biedt een kader voor hoe mentoren met leerlingen omgaan en beslissingen nemen.
- Eenheid naar buiten toe: Het communiceert helder aan leerlingen, ouders en collega’s waar het mentoraat voor staat.
Zonder een expliciete missie is de kans groot dat het mentoraat ad hoc en reactief wordt, in plaats van proactief en doelgericht.
Aan de slag met jullie missie: twee werkvormen
Om een eigen missie te formuleren delen we twee concrete werkvormen:
Werkvorm 1: het ‘waardenweb’
De eerste stap in “het waardenweb” is individuele reflectie. Elke mentor neemt de tijd om na te denken over de persoonlijke kernwaarden die zij of hij essentieel vindt in de begeleiding van leerlingen. Denk hierbij aan principes als vertrouwen, groei, respect, autonomie of veiligheid.
Vervolgens delen de mentoren deze individuele waarden in kleine groepen. De groepen gaan daarna op zoek naar gemeenschappelijke thema’s en waarden die door meerdere teamleden worden genoemd. Deze gedeelde inzichten worden verzameld, waarna het team gezamenlijk probeert om één of twee kernachtige zinnen te formuleren die de essentie van hun gedeelde waarden en de overkoepelende ambitie van het mentoraat treffend weergeven.
Werkvorm 2: het ontwerpcanvas
In deze werkvorm zit het opstellen van een visie verwerkt en koppelt hier ook direct concrete lesdoelen aan. Het canvas is door Tumult ontwikkeld en dient als doel om het mentoraat en de mentorlessen vorm te geven. Het werken aan het canvas is een actief en creatief proces. Vanuit de basis (doelgroep, missie en visie op leerlingbegeleiding) worden leerdoelen opgesteld, zodat het canvas een solide blauwdruk vormt voor de planning van de mentorlessen. Gebruik van het canvas zorgt voor meer uniformiteit, het verkleint niveauverschillen en zorgt voor een betere inhoud van de leerlingbegeleiding.
Het gebruik van het canvas is niet gekoppeld aan de Tumult lesmaterialen.
Zelf aan de slag of liever met begeleiding?
Beide werkvormen zijn beschikbaar voor scholen die zelfstandig willen werken aan hun mentoraat, maar kunnen ook worden ingezet binnen een Tumult-training of inspiratiesessie. We bieden hierbij de juiste begeleiding, formats en follow-up.
- Wil je zelf aan de slag? Bestel dan de Toolkit.
- Wil je begeleiding? Plan dan een intake met een van onze adviseurs.
- Wil je meer weten over deze werkvormen en onze aanpak? Vraag de gratis handout aan met uitleg over de vier bouwstenen en praktische formats om direct mee aan de slag te gaan.