Infographics, ik ben er dol op! Je hebt direct een prachtig visueel overzicht. Die visuele informatie verwerken onze hersenen tot wel 60.000 keersneller dan alleen gesproken of geschreven informatie. Deze infographic vind ik erg mooi. Daarin ben ik niet alleen, want hij is gekozen tot een van de beste van 2012. Hij laat zien dat 90% van wat we weten over hersenen in de laatste decennia is ontdekt. Maar deze informatie wordt nog lang niet altijd toegepast bij het lesgeven. Zonde, want slechts 10% van wat we leren op een dag, kunnen we een maand later nog herhalen. Genoeg ruimte voor verbetering dus!
3 dingen die mij opvielen:
Opnieuw inchecken
Het brein vindt het verschrikkelijk om verveeld te zijn. Saaiheid is de doodsteek voor je lessen. Zorg dat je leerlingen regelmatig opnieuw moeten ‘inchecken’ bij de les door kleine onderbrekingen of duidelijke overgangen.
Zorg voor contrast
Gebruik verschillende elementen in je les. Begin bijvoorbeeld met een uitdagend filmpje, schrijf een pakkende ‘headline’ op het bord, vertel een grappig verhaal of zorg voor een onverwachte ‘uitsmijter’. Doe de dingen eens anders dan anders en houd je leerlingen enthousiast!
Focus op het grote geheel
Wil je dat iets echt blijft hangen bij je leerlingen? Zeg dan minder, zeg het duidelijker en blijf het herhalen.
Hoe ‘sticky’ zijn jouw lessen?