Vooral het tweede jaar had ik de bibbers. We zaten allemaal in de aula en de afdelingsleider las de klasindelingen voor. Wachten, wachten, wachten. Dat wachten ging gepaard met best een boel spanning in m’n buik. Uiteindelijk werd de klas voorgelezen waar ik zo graag in wilde zitten: ik had het namelijk voor elkaar gekregen om bevriend te raken met een hele groep jongens en meiden die niet bij mij in de klas zaten, echt handig… En ja! Mijn naam! Van mij mocht de klasintroductie beginnen!
Wie weet hoeveel leerlingen uit jouw klas zo’n gevoel in hun buik hebben. Met wie komen ze dit jaar in de klas? Super belangrijk dus om een eerste (mentor) les aandacht te besteden aan het ‘elkaar leren kennen’. Juist daarom luidt Tumult het nieuwe schooljaar in met de lesbrief This is me!. Hier wat aanvullende ideeën:
Ga staan bij…
Een ander introductiespel is het spel Ga staan bij. Zet alle tafels en stoelen aan de kant en laat de leerlingen kriskras door het lokaal lopen. Zeg bijvoorbeeld ‘ga staan bij… iemand die vanmorgen pindakaas op zijn brood had’ of ‘ga staan bij… iemand die meer dan 10 km moet fietsen voor hij op school is’. Vraag een aantal leerlingen uit te leggen waarom ze bij deze persoon zijn gaan staan.
Bekijk digitale profielen
Vaak staat er heel veel informatie van de leerlingen op hun social media profiel(en). (Bijvoorbeeld Facebook of Twitter.) Open voorafgaand aan de les een aantal profielen van leerlingen. Zet de pagina zo dat er geen naam of foto te zien is, alleen maar informatie. Geef de leerlingen de opdracht te raden van wie dit profiel is, op basis van de informatie. Degene die zijn eigen profiel herkent, moet natuurlijk even zijn mond houden!
Kenmerken van moeilijk naar makkelijk
Vraag de leerlingen hun kenmerken te sorteren op moeilijkheid. De moeilijkste bovenaan op het kaartje, de makkelijkste onderaan. Waarom? Dan weet je zeker dat niet de hele klas bij de eerste eigenschap al begint te rennen. Mocht dit onverhoopt toch zo zijn, lees dan ook de rest van de kenmerken voor. Herkennen de leerlingen ook deze kenmerken?
Spel uitbreiding
Voeg twee rondes toe aan het kennismakingsspel: ‘uitbeelden’ en ‘één woord’. Verdeel de klas na het doen van het beschreven spel in twee teams en doe alle kenmerkkaartjes in een grote doos. Omstebeurt is een team aan de beurt om 1 minuut te spelen: een teamlid gaat voor de groep staan en beeld de 4 kenmerken uit (ronde 2) of beschrijft de persoon in één kenmerkend woord (ronde 3). De rest van het team de leerling moet raden. Raadt het team de leerling, dan pakt het teamlid die aan het uitbeelden was een volgend kaartje. Net zo lang tot de minuut vol is, dan mag het volgende team. Wie verzamelt de meeste kaartjes in de verschillende rondes?
Soort zoekt soort?!
Doe de oefening Ga staan en zitten. Neem de kaartjes voor je en geef de klas opdrachten om op te staan (bijvoorbeeld: ga staan als je snel boos bent). Alle leerlingen die dit opgeschreven hebben, gaan staan en zitten. Noem een volgend kenmerk. Bespreek eventueel een aantal kenmerken.
Kennismakingsspel
Nog niet genoeg van het kennismaken? Doe dan de Tumult lesbrieven Laat zien wie je bent! en Ken je klas!. Of ga aan de slag met het Kennismakingsspel van Gerrickens. Dit is toegespitst op training en advies voor volwassenen, maar in mijn ogen ook prima in de klas te gebruiken!
Weer een heel jaar vol gratis lessen ligt voor ons! Heb je ideeën of wensen over lesbrieven zoals This is me? dan horen wij het graag!